Każdy z nas wcześniej czy później staje przed decyzją o zakupie samochodu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego podejmujemy decyzję o zakupie samochodu
  • kiedy opłaca się kupić samochód nowy, a kiedy używany
  • jakie znaczenie przy wyborze samochodu ma rodzaj napędu
  • jak rozsądnie wybrać nadwozie i oszczędzić pieniądze

Nie przedstawiam tutaj jednej rady, jaki samochód każdemu z nas będzie pasować, ale chcę żeby każdy z nas przed zakupem zadał sobie kilka ważnych pytań. Pomoże to oszczędzić trochę pieniędzy i czasu na poszukiwania, ponieważ zanim zaczniesz przeglądać oferty będziesz wiedzieć na jakie oferty zwracać uwagę.

Dlaczego kupujemy samochód?

Nikt z nas, a przynajmniej bardzo mała część osób zadaje sobie to pytanie decydując się na zakup samochodu. Czasem wydaje nam się, że znamy odpowiedź na to pytanie, bo przecież „potrzebuję na dojazdy do pracy”. Tylko, że to nie jest odpowiedź na postawione pytanie 🙂 Potrzebując samochodu na dojazdy do pracy, potrzebujemy go tak naprawę albo dla wygody albo dla bezpieczeństwa. Oto kilka powodów:

Dla wygody

Jest to jeden z najczęstszych powodów zakupu samochodu oraz często powód wymiany samochodu. Każdy z nas jeżeli nawet nie zawsze to od czasu do czasu, chciałby żyć wygodnie. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że wiele naszych działań kierowanych jest właśnie potrzebą wygody. Wygodne dojazdy do pracy zapewniamy sobie kupując samochód, którym wyjeżdżamy spod domu i dojeżdżamy pod drzwi naszego biura. Wygodne drukowanie w firmie możemy zapewnić sobie korzystając z pakierów drukowania. W ten sposób drukujemy nie martwiąc się o ceny materiałów eksploatacyjnych, czy serwis. Wygoda obsługi i usług to obecnie najlepszy sposób na oszczędzanie swojego czasu.

Dla bezpieczeństwa

W czasach pandemii Covid samochód jako bezpieczny środek transportu nabrał nowego znaczenia. Dawniej poruszając się po miastach na piechotę lub komunikacją miejską można było spotkać się z zaczepianiem lub próbami kradzieży, obecnie niebezpieczniejszy stał się korona wirus. Przy wyborze zakupu samochodów ze względu na wirusy ciekawe jest inne zjawisko. Osoby kupujące samochody na dojazdy do pracy często wybierają samochody najtańsze i często stare. Co w tym ciekawego? Dbamy o bezpieczeństwo i chcemy unikać coronavirusa, a jednocześnie ryzykujemy, ponieważ wybierając najtańsze samochody ograniczamy nasze bezpieczeństwo w czasie wypadku.

Żeby uniknąć płacenia podatku (często błędnie nazywane oszczędzaniem)

Wiele osób prowadzących działalność gospodarczą na koniec roku kupuje samochód lub bierze go w leasing. Jest to rozsądne działanie, jeżeli myślimy o rozwoju naszej działalności gospodarczej, czyli firmy. Często jednak decyzja o zakupie jest mylnie określana przez niektóre osoby, jako oszczędzanie na podatku. Jest to błędne myślenie i należy dwa razy się zastanowić przed zakupem z tego powodu. Wydając pieniądze w celu niepłacenia podatku wydajemy 4 razy więcej niż oszczędzimy na podatku. Dlatego jeżeli naszym celem jest gromadzenie środków na inny cel niż na rozwój firmy lub jeżeli w firmie są ważniejsze potrzeby niż samochód, to lepiej jest opłacić podatek, zamiast wydawać pieniądze.

Dla oszczędności

Jest to bardzo często pomijany aspekt, a w mojej ocenie najważniejszy. Dzięki własnemu samochodowi możemy oszczędzić zarówno czas, jak i oszczędzić pieniądze. Żeby tak jednak była, do decyzji o zakupie samochodu trzeba bardzo dokładnie się przygotować i przemyśleć wiele kwestii. Dlatego nie tracąc czasu przejdźmy dalej.

Citroen C4
Oszczędny samochód Citroen C4?

Nowy czy używany?

Zacznę od pytania na które odpowiedź jest dość prosta, w porównaniu z innymi pytaniami. Szanując wasz czas, bo Czas to pieniądz, to co opiszę poniżej w skrócie znajdziecie w podsumowaniu. Przed wyborem auta nowego lub używanego jest kilka pytań na które warto sobie odpowiedzieć:

Ile kilometrów rocznie będę przejeżdżać?

Średnia ilość kilometrów przejechana przez polskich kierowców to 12 tys. Jeżeli należy do tej grupy lub osób pokonujących rocznie jeszcze mniej kilometrów, to powinniśmy wybrać samochód używany. Chyba, że…

Planujemy zakup samochodu na kilkanaście lat

Jeżeli planujemy, że będziemy korzystać z naszego samochodu 10 lat lub więcej to zdecydowanie powinniśmy wybrać samochód nowy. Jest to związane zwłaszcza z korozją i wygodą. Kupując samochód z salonu, jeżeli nie trafimy na wadliwy egzemplarz, będzie on co najmniej 10 lat służyć bez problemów z blacharką i będzie na pewno bardziej bezawaryjny niż samochód który kupimy używany.

Samochód nowy

Zalety

  • bezawaryjność, a nawet jeżeli coś się dzieje nie płacimy za naprawy w czasie obowiązywania gwarancji, czyli niskie koszty serwisowe
  • bezpieczeństwo zakupu, nikt przed nami nie używał samochodu
  • nowoczesne systemy bezpieczeństwa
  • wygoda (nowoczesny systemy audio wizualne oraz poprawiające komfort)

Wady

  • wysoki koszt zakupu
  • duża utrata wartości zwłaszcza przez 3 pierwsze lata

Samochód używany

Zalety

  • niska cena zakupu w porównaniu do samochodów z salonu
  • możliwość znalezienia egzemplarza z dodatkowym wyposażeniem, czyli kołami zimowymi bagażnikiem dachowym lub hakiem, nie ponosząc dodatkowych kosztów
  • przy niskich potwierdzonych, przebiegach są to również samochody bezawaryjne

Wady

  • niepewna historia samochodu, może wiązać się z nieplanowanym kosztem serwisowym
  • możliwość korozji, czyli dodatkowego kosztu napraw, w przypadku starszych aut

Ile kosztuje nowy samochód, a ile używany?

O tym ile kosztuje nowy samochód w ciągu pierwszych 6 lat, bardzo dobry artykuł napisał Michał Szafrański, Ile naprawdę kosztuje nowe auto z salonu? – całkowity koszt eksploatacji po 6-ciu latach. Polecam do przeczytania i nie będę więcej na ten temat się rozpisywać.

W przypadku samochodów używanych na zwiększenie całkowitego kosztu wpływ będą miały: wiek, przebieg samochodu oraz dotychczasowa eksploatacja. Samochody powyżej 10 lat często łapie rdza i należy doliczyć zaprawki lub naprawy blacharskie. Zależnie jak bardzo podatny dany model jest na korozję oraz ile czasu zamierzamy korzystać z samochodu, koszt takich napraw wyniesie nas od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy. Jeżeli natomiast samochód był źle serwisowany lub jego rzeczywisty przebieg przekracza 500 tys kilometrów, można spodziewać się częstych odwiedzin w serwisie i kosztów związanych z wymianą właściwie wszystkich elementów, jeżeli nie były wcześniej wymieniane. Często po 5 latach używania źle naprawianego samochodu możemy zapłacić więcej niż za zakup nowego samochodu. Kupując używany samochód, jeżeli w ciągu pierwszego roku używania trafimy na kosztowną naprawę, warto od razu szukać nowego nabywcy. Z reguły na jednej naprawie się to nie skończy.

Używane samochody warto kupować w polecanych lub sprawdzonych miejscach, ponieważ może okazać się, że za używany samochód zapłacimy więcej niż za nowy samochód z salonu.

Ile mamy pieniędzy?

Jest to podstawowe kryterium oceny na co możemy sobie pozwolić przy zakupie samochodu. Nie powinniśmy na samochód wydawać wszystkich oszczędności, a tym bardziej nie należy brać kredytu na samochód, jeżeli nie mamy oszczędności lub mamy długi. W tym wypadku najpierw trzeba zająć się uregulowaniem naszej sytuacji finansowej, a dopiero potem myśleć o zakupie lub zmianie samochodu. Rozsądną granicą na zakup samochodu jest 20% oszczędności jakie posiadamy. Czyli mając 10 tys zł, możemy pozwolić sobie na auto za 2000 zł. Mając 1 mln zł, możemy kupić samochód za 200 tys zł, ale oczywiście możemy tańsze. Ważne żeby nie przekraczać rozsądnej granicy. Można oczywiście wziąć samochód w leasing lub na kredyt. Zasada wyliczenia wartości samochodu w tym wypadku powinna być podobna, jednak w tym wypadku możemy ją powiększyć. Przykład:

Oszczędności100 000 zł
Zysk rodziny miesięczny netto8 000 zł
Ile możemy przeznaczyć na samochód20%*100 000 + 10%*8 000*12= 20 000 zł + 9600 zł = 29 600 zł
Wyliczenie bezpiecznej kwoty na zakup samochód

W innych przypadkach, powstaje ryzyko nagłej utraty dochodu. Nie warto przeznaczać wszystkich oszczędności na wykup auta z kredytu czy leasingu. Tak jak nie opłaca się oddawać częściowo spłaconego samochodu firmie której płaciliśmy raty.

Jeżeli chcemy kupować droższe samochody, należy pracować nad zwiększaniem dochodów. Odwiedzaj nasz Blog regularnie, a dowiesz się jak to zrobić.

Podsumowanie

W skrócie podsumowując wszystkie za i przeciw, nowy samochód z salonu najbardziej opłaca się kupować, jeżeli:

  • jeździmy rocznie powyżej 25 tys km
  • chcemy kupić samochód na co najmniej 10 lat
  • posiadamy dużo oszczędności
  • chcemy zapewnić sobie spokój, komfort, bezpieczeństwo i wygodę

Jak rodzaj napędu ma wpływ na całkowitą cenę zakupu i eksploatacji. Dla kogo najlepiej sprawdzi się napęd elektryczny i hybrydowy, dla kogo benzynowy, a dla kogo diesel?

Napęd elektryczny/hybrydowy/plug-in

Obecnie mocno promowanymi przez koncerny samochodowe i działania państwowe jednostkami są silniki elektryczne oraz silniki hybrydowe. Korzystanie z tego typu samochodów powinno mieć pozytywny wpływ na środowisko, czyli ekologię. Jest wiele opracowań na ten temat, ale realne skutki poznamy dopiero po wprowadzeniu masowego używania tego typu jednostek napędowych. Często jednak zachętą do zakupu jednostek hybrydowych oraz elektrycznych ma być oszczędność spowodowana niskim kosztem przejechanego kilometra. I tutaj powinna nam się włączyć ostrzegawcza lampka. Czy rzeczywiście jazda samochodami elektrycznymi i hybrydowymi jest ekonomiczna? Jeżeli spojrzymy na koszt przejechania 100 km samochodem elektryczny, którą z różnych źródeł można uśrednić na poziomie ok 7 zł za 100 km.

Przeliczając cenę na zużycie energii elektrycznej na ilość paliwa to tak jakby samochód elektryczny spalał 1,5 litra paliwa na 100 km. W przypadku samochodów z silnikami diesla przyjmę dla naszego porównania zużycie na poziomie 6 litrów na 100 km, a dla samochodów benzynowych 8 litrów benzyny. Oczywiście zużycia bardzo zależą od modelu samochodu i od naszego stylu jazdy. W artykule chodzi mi o pokazanie, jakie są realne koszty używania każdego z typów napędu.

Podchodząc w ten sposób do ilości energii, czy paliwa i kosztów przejechania 100 km i przyjmując że zakup i eksploatacja samochodu elektrycznego jest taka sama. Zakup samochodu elektrycznego oczywiście wydaje się rozsądny.

Niestety cena 3 zł (najniższe ceny za 100 km podawana przez producentów samochodów elektrycznych) lub 7 zł nie uwzględnia różnicy kosztów w zakupie i eksploatacji takiego samochodu. Cena zakupu samochodu elektrycznego jest wyższa od samochodu benzynowego, czy diesla. O ile? Z reguły 2 razy droższe są samochody elektryczne. Czyli samochód z tradycyjnym napędem kosztuje 50 tys zł, a odpowiednik elektryczny 100 tys zł i więcej.Dodatkowy koszt, jeżeli planujemy zakup samochodu elektrycznego na więcej niż 7-8 lat, to koszty wymiany baterii. W samochodach, tak jak w telefonach i innych sprzętach elektronicznych, jak laptopach, czy przenośnych drukarkach, baterie mają swoją żywotność. Zależy ona w dużym stopniu od warunków atmosferycznych, w których używany jest taki samochód oraz od sposobu używania. Producenci dają obecnie gwarancję na 7,8 czasem 10 lat. Po tym czasie trzeba się liczyć z dodatkowym kosztem, poza kosztami tradycyjnego serwisu. Koszt wymiany baterii. Koszty te nie są niskie. W samochodach hybrydowych koszty wymiany baterii zaczynają się od 10 tys zł, a dla samochodów elektrycznych, koszt takiej naprawy w serwisie to ok 100 tys złotych. Więcej o tym można przeczytać o tym w tym artykule https://e.autokult.pl/35416,blisko-100-tys-zl-za-akumulatory-w-autach-elektrycznych-wysoka-cena-ratowania-swiata

Uwzględniając różnicę w cenie i koszty serwisowe, o których często się nie mówi, ilość kilometrów jaką powinniśmy zrobić w ciągu 10 lat, żeby zakup takiego samochodu był opłacalny, to 750 000 km w przypadku samochodu diesla, a 500 000 km w przypadku samochodu benzynowego. Czyli rocznie powinniśmy przejeżdżać odpowiednio 75 tys km i 50 tys km.

Oszczędny samochód hybrydowy
Oszczędny samochód hybrydowy

W przypadku samochodów hybrydowych różnice w cenie i wymiany baterii w serwisie jest znacznie niższa niższy. W tym wypadku jeżeli mamy odpowiednią ilość pieniędzy możemy spokojnie inwestować w napędy hybrydowe, czy plug-in.

Podsumowując tą część, samochód elektryczny na tą chwilę opłacalny jest dla przejeżdżających bardzo dużą ilość kilometrów. Na pewno bardziej uniwersalnym i tańszym rozwiązaniem są samochody z hybrydowe.

Jest jednak jeszcze inny bardzo ważny argument posiadania elektrycznego. Wygoda. Dokładnie chodzi o przywileje. które teraz przysługują posiadaczom elektrycznych samochodów. Wygodne jest jeżdżenie buspasem. Na przykład w Warszawie w większości miejsc są korki. Wiem, że we Wrocławiu nie jest lepiej. Pewnie podobnie w Krakowie i Poznaniu, ale tego nie wiem. Możecie w komentarzach napisać jaka jest sytuacja z korkami w waszych miastach. Jeżeli są buspasy to wygodnie jest się po nich poruszać, a przepisy pozwalają samochodom elektrycznym po nich jeździć. Wygoda może decydować o wyborze samochodu 🙂 Jeżeli nas na nie stać to jak najbardziej polecam ten wybór.

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że jeżeli będzie więcej samochodów elektrycznych, to ceny serwisu i baterii będą znacznie niższe. Trudno jednak na tą chwilę określić, jak sytuacja i ceny będą wyglądać za 10 lat.

Samochody z instalacją LPG

Samochody z instalacją gazową są obecnie oferowane nawet przez producentów samochodów prosto z salonu. W mojej ocenie jest to rozwiązanie pośrednie, czyli najlepiej sprawdzi się, jeżeli rocznie pokonujemy od 12, 15 tys km do 50 tys km. Poniżej tej granicy instalacja wyniesie nas więcej niż oszczędności na paliwie, w przypadku pokonywania dużych odległości na instalacji gazowej natomiast, możemy liczyć się z częstymi wizytami w serwisie. Największą wadą instalacji gazowych jest to, że nie nadają się do wszystkich jednostek napędu i przed taką inwestycją należy zorientować się, czy nasz silnik nadaje się pod taką inwestycję.

Napęd benzynowy oraz diesel

Są to dobrze znane i od wielu lat na rynku motoryzacyjnym stosowane napędy. Jeżeli chodzi o żywotność, to z reguły silniki diesla są lepiej przystosowane do pokonywania dłuższych międzymiastowych tras. Po prostu ich elastyczność, czyli momenty obrotowe są większe oraz z reguły wytrzymują większe przebiegi. Przy obecnej nowoczesnej technologii oba napędy charakteryzują się z reguły niskim spalaniem. Są też jednostki mało awaryjne, czyli rzadko trzeba odwiedzać serwis. Oba te napędy sprawdzą się dobrze dla wszystkich osób, które pokonują do 15 000 kilometrów w ciągu roku. Koszty ich zakupu i serwisu będą najniższe, ponieważ nie będą dochodzić naprawy elementów związanych z układem elektrycznym jak w przypadku hybryd, czy instalacji LPG jak w przypadku samochodów gazowych.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę koszty serwisu związanego z instalacją elektryczną w samochodzie lub instalacją gazu w samochodzie. Można podzielić zakup odpowiedniego napędu ze względu na ilość przejeżdżanych rocznie kilometrów.

  • jeżdżąc do 12,15 tys kilometrów rocznie najlepiej rozglądać się za napędem benzynowym i dieslem ewentualnie hybrydą, jeżeli nie ma dużej różnicy w cenie zakupu
  • jeżdżąc 15-50 tys kilometrów najrozsądniejsza wydaje się instalacja gazowa. Ważne, żeby wykonał ją sprawdzony serwis.
  • jeżdżąc powyżej 50 tys kilometrów rocznie zdecydowanie warto inwestować w rozwiązania elektryczne. W tym wypadku należy patrzeć nie tylko na cenę zakupu i oszczędności na przejechanym kilometrze, ale warto zorientować się kosztach serwisowych przy wymianie baterii

Kupić czy wynająć?

Wynajem samochodów stał się bardzo popularny w 2017 roku. Oczywiście wynajem gościł u nas od bardzo dawna. Na lotniskach wynajmem zajmowały się międzynarodowe firmy takie firmy jak 99rent, czy Europcar. Nie bez powodu tak było, że wynajem samochodów był głównie na lotniskach. Wynajem samochodów najbardziej sprawdza się, jeżeli jest to rozwiązanie doraźne, czyli coś potrzebnego na chwilę. Od pewnego czasu firmy przekonują, że wynajem jest tani. Chcąc wynajmować samochody regularnie na długi czas, może okazać się że zapłacimy więcej niż za zakup nowego samochodu ze sklepu. Czy rzeczywiście tak jest? Sprawdzimy! Zobaczmy jak często możemy wynajmować samochody, żeby rzeczywiście było to opłacalne. Do porównania weźmiemy firmę Panek Car Sharing, ze względu na największą dostępność na terenie Polski. Jest to największa sieć wynajmu krótkoterminowego. Ich samochody można znaleźć w takich województwach jak: dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, opolskie, podkarpackie, podlaskie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie.

A oto krótkie wyliczenie kosztów wynajmu. Weźmiemy pod uwagę najtańszą opcję przejazdu Economy. Przyjmujemy, że jeździmy tylko po trasie między miastami, gdzie średnia prędkość wyniesie 60 km/h, czyli 1 km, to będzie 1 minuta jazdy. W miastach oczywiście za 1 km zapłacimy więcej, bo niższa będzie nasza średnia prędkość. Za jazdę autostradami z kolei zapłacimy mniej.

Koszt przejechania km0.80 zł
Koszt minuty jazdy 0,55 zł
Całkowity koszt 100 km w tym przykładzie135 zł
Koszt nowego samochodu Toyota Yaris hybridok
73 000 zł
Koszt przejechania 1 km własnym samochodem (podawane spalanie 4,7 l przy cenie 4,60 zł)ok 22 zł
Opłaty za ubezpieczenie, coroczny przegląd, opony zimowy i ich wymianę Przyjmiemy, że będzie to ok 2500 zł rocznie dodatkowo
Opłaty za parkowanie w centrach miast (strefy występują w: Bydgoszcz, Gdynia, Toruń, Katowice, Kraków, Rzeszów, Gdańsk, Łódź, Gorzów, Poznań, Radom, Wrocław, Lublin, Opole, Szczecin, Białystok, Częstochowa, Olsztyn, Warszawa)Stawki są bardzo różne. Nie każdy korzysta z tych stref, więc nie uwzględniamy w wyliczeniach
Kiedy opłaca się wynajmować samochód, a kiedy kupować

Do kiedy wynajem jest opłacalny?

Z bardzo uproszczonych wyliczeń wynika, że po przejechaniu niecałych 70 tys km, na wynajem wydamy tyle co na zakup nowego samochodu wraz z paliwem i opłatami. Wynajem może być dobrym rozwiązanie, ale dla osób które bardzo mało korzystają z samochodu.

Dużym plusem jest brak opłat za parkowanie w centrach miast takich jak Warszawa, Wrocław, Lublin, Opole,Bydgoszcz, Gdynia, Toruń, Katowice, Poznań, Radom, Kraków, Rzeszów, Gdańsk, Łódź, Gorzów,Szczecin, Białystok, Częstochowa, Olsztyn. Jeżeli ktoś codziennie korzysta z takiej strefy i to przez 8 godzin to rzeczywiście może być to oszczędność korzystania z samochodu wynajmowanego. W Warszawie na przykład za jedną dobę parkowania należy zapłacić ok 30 złotych, a niedługo wchodzą jeszcze wyższe stawki. W przypadku takich osób wynajem może się kalkulować nawet do przejechania 100 tys km.

Jest też jeden poważny minus wynajmowania samochodów. Tracimy wygodę. Wygodnie jest mieć pod ręką w samochodzie wszystkie swoje gadżety do ładowania telefonu, ściereczki, chusteczki itp. Wygodne jest też to, że gdzie zostawimy samochód tam go odbieramy. W przypadku samochodów wynajmowanych musimy poszukiwać, gdzie ostatni użytkownik zostawił taki samochód. W mojej ocenie właśnie wygoda często decyduje, że wolimy mieć, zamiast wynajmować. Chociaż jak widać powyżej wynajem może być atrakcyjny i opłacalny.

W mojej subiektywnej ocenie, jednym z ważniejszych czynników wyboru samochodu będzie nadal wygoda, a nie ekonomia. Jeżeli jednak patrzeć rozsądnie, to na samochody nowe powinny decydować się osoby posiadające duże oszczędności lub osoby, które pokonują co najmniej 25 tys kilometrów rocznie. Pozostałe osoby raczej powinny wybierać zadbane i dobrze serwisowane auta używane.

Jeżeli chodzi o napęd to do średniego polskiego przebiegu, czyli do 12, 15 tysięcy kilometrów rocznie najlepiej wybierać napęd benzynowy, diesel lub hybrydowy, jeżeli różnica w cenie zakupu nie jest wysoka. Przy przebiegach 15-50 tys najbardziej opłacalne są instalacje LPG. Przy największych rocznych przebiegach najlepiej wybierać samochody elektryczne. Elektryki zapewniają też dodatkową wygodę poruszania się po bus pasach, więc jeżeli często jeździmy w korkach, a buspasy są wolne, może to być argument żeby nie patrzeć na to ile robimy kilometrów.

W większości przypadków zakup będzie lepszy niż wynajem ze względu na wygodę korzystania z samochodu. Patrząc jednak z punktu ekonomicznego wynajem na pewno jest lepszy zamiast zakupu nowego samochodu, jeżeli przejeżdżamy rocznie do 5 000 km. W takim wypadku nawet po 10 latach nie zapłacimy tyle co za nowy samochód. A wiedząc, że chcemy z samochodu na przykład korzystać dłużej, na wyjazd 2-3 tygodniowy, można skorzystać z tańszego wynajmu takich samochodów niż wynajem krótkoterminowy.

do 5 000 km – wynajem samochodu

5 000 – 15 000 km – zakup używanego samochodu benzyna, diesel lub hybryda

25 000 – 50 000 km – warto rozglądać się za nowym samochodem z instalacją gazową

powyżej 50 000 km – nowe elektryczne samochody szybko się zwróci inwestycja

A jakie przebiegi Ty robisz? Napisz o tym w komentarzach.


2 komentarze

Magdalena Gmyz · 19 stycznia 2021 o 12:17

Posiadam hybrydę Plug-in i jestem z niej bardzo zadowolona. A przejechanie 1 km prawie nic nie kosztuje.

    Grzegorz Kozłowski · 19 stycznia 2021 o 18:58

    Bardzo nas to cieszy. Tak jak napisaliśmy jest to bardzo dobre rozwiązanie, zwłaszcza jeżeli przejeżdżamy rocznie dużą ilość kilometrów.

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.